Tein
tänään hääbudjettia Excelillä ja täytyy sanoa, että kyllä loppusumma
sai pään huimaamaan. Yli 20 000 euroa! Kuvaajiin menee jo se muutama
tuhat euroa, mutta se oli mihin halusinkin tuhlata.. Nyt vain
ihmettelen, ettei kai muu oikeasti ole noin kallista? Toivottavasti ei.
Arvioin kyllä aika yläkanttiin suurimmissa osissa listan kohtia, joten
toivotaan, että hinta saataisiin tippumaan 15-17 000 euroon.. Onhan
sekin paljon, mutta se on mitä olemme laskeneet saavamme säästöön häihin
mennessä. Reilu 1/3 onkin jo tuosta säästössä siis :)
Koruihin(sormukset
yms.) sekä pukuihin olen laskenut, että menisi reilut 3700 euroa, mikä
tuntuu ihan järkevältä summalta kyllä minulle. Koristeisiin varasin
tässä vain 700 euroa, joten luulen, että se tullaan ylittämään parilla
sadalla, mutta iso osa koristeista kerätään kyllä kirpputoreilta ja
luonnosta(viljat, omenat yms.), eli siinä tulee säästöä. Kynttilätkään
eivät onneksi ole kalliita :) Lahjoihin varasin ihan reilusti rahaa..
varsinkin itse hääparin lahjoihin. Luultavasti tässä osiossa tullaan
alittamaan hinta-arviot. Ostettuihin kukkiin en ollut paljoa ajatellut
satsata. Ainoastaan omaan morsiuskimppuun, heittokimppuun ja
napinläpikukkiin. Juhlatilaan ei ainakaan vielä suunnitelmissa ostettuja
kukkia. Ehkä ulos vain amppeli tai pari, johon varasin 20 euroa.
Mitä
tulee musiikkiin niin bändiin olen varannut 1500 euroa. En osaa
arvioida miten arvioni vastaa todellisuutta ja olisikin kiva kuulla
paljon teillä lukijoilla on maksanut tai tulee maksamaan. Kuvaukset
tulevat viemään ison osan budjetista, mutta siihen halusin panostaa.
Olenkin jo maininnut, että valokuvaajamme tulee olemaan Janne Miettinen,
joten luksusta oikein kunnolla luvassa kun hän kuvaa koko päivän.
Videokuvaus maksaa 1200 euroa ja kuvaajana toimii Tapio Ranta.
Tilavuokra
onkin varmaan sitten halvin kohta listallamme (hieman noloa naurua..)
Olemme varanneet Vantaan Bygårdin, sillä se oli paikka, joka vaikutti
meille sopivammalta. Hehkutan yhä sitä ihanaa kattoa! Tilavuokra on siis
vain 650 euroa, mutta varasin siihen varmuudeksi 700 euroa. Pöydät,
tuolit ja astiasto tulisi löytyä paikan päältä. Vielä pitää tarkistaa,
että onhan vain kaikki tarvittavat kipot ja kupit. Kakut, leivät yms.
leipomotuotteet saan halvalla töistä ja laskeskelinkin kerran töissä
ollessani, että delicamunkit(rahkamunkit) 100 hengelle, 6 kakkua,
macaronleivokset, pikkuleivät, leivät yms. tulevat maksamaan vain reilu
230 euroa henkilökunta-alennuksellani! :D Pitopalveluun olen varannut
4500 euroa ja oletan sen riittävän. Juomiin varasin myös reilusti,
nimittäin 1300 euroa. Sukuni on kovanpuoleista juomaa ja juomat
hankitaankin perinteisesti Tallinnasta sitten. Luulen, että tässä kohtaa
alitamme myös budjetin.
Paperitarvikkeisiin (kutsut, ilmoitukset, kiitoskortit, käsiohjelmat, servetit) varasin yhteensä 440 euroa. Se vaikuttaa ihan realistiselta hinnalta.. ainakin luulen niin. Kuljetukset tulevatkin sitten kalliimmaksi. Hääautoomme olen varannut 300 euroa, mutta vieraiden mahdolliseen bussikyyditykseen vain 1000 euroa ja pelkäänkin, että olen arvioinut tämän kohdan pahasti alakanttiin. Haluaisimme tarjota vieraille bussikyydin, jotta he voisivat viipyä juhlissa kauemmin. Tarkoituksena on, että paluumatkalle lähdettäisiin vasta sunnuntaina 3.8.2014, joten vieraat yöpyisivät jossain hotellissa, josta tietenkin hankimme tarjoushinnan näinkin ison porukan kyseessä ollessa(mehän emme siis tietenkään maksa hotellia enää). Sulhasen suku onkin pääasiassa Itä-Suomesta ja minun Päijät-Hämeestä, joten suunnitelmissa, että tulisivat samalla bussilla. Ensin lähtö esimerkiksi Joensuusta ja Lahden kautta tänne Vantaalle. Paluumatka siten päinvastoin. Kummankaan vanhemmat eivät ole innostuneet asiasta, että me tarjoamme bussikyydin, mutta he eivät taida tajuta miten paljon varsinkin sen poissaolo karsisi sulhasen sukua. Saa nyt nähdä mihin päädymme.
VIhkimiseen
ja lupiin en ole varannut paljon rahaa, koska en usko sen paljoa
maksavan(lasken nyt vihkimistilan vuokran ja lupien hinnan yhteen
tuossa) Paljon teillä tuli maksamaan? Itse varasin siihen 100 euroa.
Meikkaukseen olen varannut myös 100 euroa ja kampaukseen 0 euroa, sillä
äitini on parturi-kampaaja ja toivoisin hänen tekevän hääkampaukseni
myös. Polttareihin varattuna 300 euroa, sillä emme kaipaa mitään isoja
ryyppyjuhlia, pikemminkin mukavaa yhdessä oloa kavereiden kanssa.
Hotellihuoneisiin(morsiamen yöpyminen+hääyö) varasin 500 euroa. Tämäkin
saattaa hieman alittua.
Näin helposti sai siis tuhlattua 20 000 euroa, eikö olekin hullua? Aika näyttää mihin lopputulokseen pääsemme. Sitä odotellessa!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti